همزمان با پیشرفتهای جدید علمی و تکنولوژیکی بشر، آلاینده های جدیدی فیزیکی و شیمیایی اعم از دود، گرد و غبار، صدا، امواج الکترومغناطیس و نور نیز پدید آمده اند و بر حیات انسان و محیط زیست تأثیر میگذارند که بیشتر مردم و مسئولان در خصوص این آلودگی ها به دلیل آزاردهندگی شان حساس میشوند که این مسئله را در مورد آلودگی های گرد و غبار و دود شاهدیم ولی در مورد آلودگی هایی مثل آلودگی نور، نه تنها چنین وضعیتی وجود ندارد بلکه بعضاً این آلودگی ها را نشانه پیشرفت و زیبایی قلمداد میکنند در حالی که واقف نیستند این آلودگی چه تأثیری بر روح و روان افراد، ایمنی شهر، افزایش حوادث شهری، بهم خوردن محیط زیست و حیات حیوانات و جانوران ایجاد می کند:

1- آلودگی نور  چه در شهر و چه در خانه، باعث بهم خوردن کمیت و کیفیت خواب میشود و همین مسئله در سلامت افراد نقش مهمی ایفا میکند.

2- آلودگی نور به خصوص نورهای متمرکز و تبلیغاتی در خیابانها و جاده ها باعث کاهش تمرکز رانندگان و عابرین و به تبع آن تصادفات میگردد.

3- آلودگی نور روی حیات جانوران و حیواناتی که در مجاورت شهرها و جاده ها و خیابان ها زندگی میکنند نیز تأثیرات زیادی دارد.

4- آلودگی نور اگر چه ظاهر زیبایی برای شهرها ایجاد میکند ولی تأمین انرژی این نورافشانی ها معمولا خودش موجب آلودگی بیشتر محیط و اتلاف منابع خدا دادی کشور میگردد.

 

و با این همه آثار و تبعات آلودگی های نوری، هنوز در خصوص مهار و مدیریت آنها هیچ عزمی دیده نمیشود، به راحتی می بینیم که یک خواربار فروش از تابلوهای LED بزرگ، لیزرهای تبلیغاتی و پروژکتورهای بزرگ در هر جاهایی که برای عابرین و رانندگان ایجاد خطر و ناراحتی می نمایند، استفاده می کنند و به صورت شبانه روزی نیز روشن نگه می دارند در حدی که حتی برای کسانی که در خانه شان میخواهند استراحت کنند هم ایجاد زحمت و تنش میکنند.

به نظر می رسد دولتمردان، قانونگذاران، سازمان محیط زیست، شهرداری ها، سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها باید نسبت به بحث آلودگی نور حساسیت بیشتری داشته باشند و ضمن ایجاد نهادهای قانونی برای این کار، نسبت به آلودگیهای نوری حساسیت بیشتری داشته باشند.

پیشنهاد خاص این است که شهرداری ها نسبت به مقوله های ایمنی، سلامت، بهداشت و محیط زیست (HSE)، مکلف گردند تا نسبت به سامان دهی آلاینده هایی مانند دود و گردوغبار، نور، صدا، امواج الکترومغناطیس و ایمنی مکانهای تردد و... با متخلفین و ناامن کنندگان شهرها مقابله نمایند.