بسم الله الرحمن الرحیم

" ....مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا.... "

اینجانب سیاوش آقاجانی در سال 1382 به کسوت مقدس بازرسی کار درآمدم. "بازرسی کار" عنوان مبحث دوم از فصل چهارم قانون کار و یکی از مقاوله نامه های بین المللی سازمان کار است که در آن اهداف، وظایف، مسئولیت ها و اختیارات بازرسان کار به خوبی تشریح گردیده است.

شغل بازرسی کار دارای ظرفیت زیادی به لحاظ خدمت به سلامت افراد، جامعه و تولید است تا هم با توجه به امکانات و ابزار قانونی از تضییع حقوق کارگر و کارفرما جلوگیری نماید و هم موجب ارتقای سلامتی، کاهش حوادث ناشی از کار و خسارات جانی و مالی گردد.

حقیر تا سال قبل، به مدت 3 سال در یک وبلاگ تخصصی، به مسائل بازرسی کار و ارائه پیشنهاد و انتقاد در این خصوص می پرداختم ولی با حساسیت مدیران بازرسی کار و وزارت کار، ترجیح دادم تا آن وبلاگ را حذف نمایم، ولی با گذشت مدت یک سال از آن قضیه و اگرچه ترجیح می دادم با تعطیلی وبلاگ بازرس کار، نظرات بازرسان کارصفی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، ولی به دلیل کاهش همایش ها و فرصت انتقال موارد صفی به ستاد، احساس ضرورت می کنم تا با تأسیس یک وبلاگ دیگر ولی با مشخصات و رویه ی متفاوت، به عرصه ی خدمت به بازرسی کار و صیانت از نیروی کار بازگردم.

خداوند طبق این بخش از آیه ی 32 از سوره ی شریفه ی مائده: " ....مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا.... "،  حفظ جان یک فرد را به مانند حفظ جان تمام انسان ها معرفی می کند و این یعنی اگر جایگاه بازرسی کار و بازرسان کار به درستی درک، محترم و مورد حمایت قرار گیرد و به جای هرز دادن این توان فنی و تخصصی در مسیرهای بی ارزش، در مسیر حیاتی و قانونی صرف شود، می تواند خدمت به تمام بشریت تلقی گردد.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی چندصد نفره بازرسان کار کشور و به واسطه ی آموزش هایی که تحت عنایت بزرگان و اساتید این عرصه داشته ام، موفق به کسب عناوین و افتخاراتی شدم که به جهت معرفی بیشتر خودم و با توجه به تجربه تلخ قبلیم در ناشناس بودن وبلاگ بازرس کار، فهرست وار تقدیم می کنم:

 

  • ارائه پیشنهاد و پیش نویس آیین نامه های متعدد و حضور در کمیته تدوین دو آیین نامه ایمنی ماشینهای کشاورزی و صنایع دام و طیور
  • کسب رتبه ی برتر در آزمون علمی بازرسان کار کل کشور در سال 84  و کسب رتبه ی ممتاز در اولین دوره طرح انتخاب برترین بازرسان کار کل کشور در سال 91
  • 3 سال فعالیت در وبلاگ بازرس کار (با بیش از 60 مطلب که بعضاً ‌منجر به صدور آیین نامه و دستور العمل گردیدند)
  • رابط نرم افزار بازرسی کار، ممیز داخلی سیستم مدیریت کیفیت اداره کل،‌ عضو بازرسان خود ارزیابی طرح تکریم اداره کل،‌ ممیز مستندسازی و فرایند گرایی سازمان های دولتی استان، مروج بهره وری، بازرس افتخاری سازمان بازرسی، عضو اصلی نظام پیشنهادها و انتقادات استان، بازرس ویژه سلامت اداری در اداره کل استان، بازرس تعاونی مسکن مهر  کارمندان رشت، ....
  • از سال 1388 فعالیت در زمینه ی وبلاگ نویسی در وبلاگ های  سلمان علی (ع) و مسکن مهر کارمندان رشت دارای سابقه انتشار مطالب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سایت های معتبر خبری مانند رجا، فارس، بولتن، صراط، جام،‌ عمارنامه، گیلان آنلاین،‌ 8 دی،‌ باشگاه خبرنگاران جوان و ... و طرح مطالب وبلاگ در برنامه اقتصادی پایش (شبکه یک سیما) و برخی شبکه های ماهواره ای خارجی و انتشار برخی مقالات در روزنامه ها و هفته نامه های کشور.

در این وبلاگ طوری خواهم نوشت تا بتوانم از نوشته هایم دفاع کنم و مسئولیت شان را برعهده گیرم، از مسئولان و همکاران و مخاطبان وبلاگ نیز خواهش می کنم با سعه ی صدر و محبت شان، حضور این وبلاگ را مخل امور شغلی نشناسند و در صورتی که نقدی منطقی بر نوشتارها دارند، جهت اصلاح دریغ نفرمایند.

رویه این وبلاگ تنها طرح مشکلات و مسائل بازرسی کار نخواهد بود، بلکه مسائل مرتبط با ایمنی و بهداشت محیط های کاری نیز مورد توجه خواهند بود و این که در این وبلاگ انتقادات نیز با زبان انصاف، ادب، علم و به همراه پیشنهاد بیان خواهند شد، لذا از کلیه همکاران و علاقمندان دعوت می کنم در راستای اهداف این وبلاگ یار و یاور ما باشند.