بسم الله الرحمن الرحیم

 

پس از ادغام وزارت های کار و تعاون و رفاه، مجموعه های استانی کار و تعاون نیز در یک مجموعه ادغام شدند و 2 اداره کل به 1 اداره کل تبدیل شد و همین مسئله باعث شد تا ادارات مراکز استان ها از ادارات کل  مجزا گردند و به همین منوال تعدادی از پرسنل کار و تعدادی از پرسنل تعاون در ادارات کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی مستقر شدند و تعدادی دیگر در اداراه مرکز شهرستان تجمیع گردیدند.

آنچه که در نهایت باقی ماند یک اداره ستادی برای مرکز استان و تعدادی اداره صفی برای شهرستان ها بود که این مسئله فواید و ضررهایی داشت که برای بازرسان کار نیز صدق می کند که در ادامه مستقلاً به فواید و معایب این مسئله خواهم پرداخت:

معایب:

     1-  از شور جلسات هم اندیشی که به دلیل حضور در یک اداره بین همکاران بازرس کار رخ می داد کاسته شد و مسائلی که در جمع مثلاً 10 نفره پخته می شد اکنون در یک جمع 5 نفره بحث می شود.

    2- جداسازی ها وقتی انجام شد که شرح وظایف هنوز مشخص نشده و بعضاً در توزیع فعالیت ها موجب بروز اختلافاتی می گردد.

    3- نرم افزار بازرسی با وضعیت جداسازی ستاد و صف،‌ انطباق ندارد و عملاً هیچگونه بازرسی را نمی توان در حوزه های ستادی ثبت و ذخیره نمود و اگر با تغییر سطح دسترسی نرم افزار بازرسی ستاد به سطح دسترسی مرکز استان بخواهیم کاری انجام دهیم در نهایت منجر به حذف اطلاعات برخی کارگاه ها (که کد یکسان می خورند) خواهد گردید.

    4- جداسازی همکاران صف و ستاد باعث شد در بحث انتخاب همکاران ستادی و صفی دلخوری هایی ایجاد شود و برخی ازهمکاران از مجموعه ی خود دلگیر گردند که متأسفانه همچنان برخی از این کدورت ها باقیست که البته به نظر می رسد باید به انتخاب مدیران بازرسی کار احترام گذاشت و در هر صورت نمی توان طوری این کار را انجام داد که همه همکاران رضایت داشته باشند.

 

مزایا:

   1- امکان انجام فعالیتهایی که قبلاً نیز از جنس ستادی بوده اند و به صورت پراکنده و نامنظم انجام می شدند، فعالیت هایی که به هماهنگی به سازمان ها و نهادهای دیگر و بین بخشی نیاز داشت و معطوب بودن به کارهای اجرایی، انجام آنها را سخت و غیرممکن می کرد.

    2-  قبلاً از شهرستان های مختلف بازرسی های خود ارازیابی انجام می شد که با تشکیل ستاد می توان خودارزیابی ها را از ادارات مرکز استان نیز در دستور کار قرار  داد، توضیح این که هدف از این خودارزیابی ها،‌ شناسایی مشکلات و موانع در جهت رفع آنها، کمک به همکاران، ارتقای کیفیت کار و تکریم ارباب رجوع است.

     3-  فعالیت هایی که به ارتقای شغلی همکاران ارتباط داشت با محوریت و انسجام بیشتری از سوی ستادها صورت می گیرد، قبلاً مجزا نبودن ستاد و صف باعث می شد طرح هایی مانند بازرس کار برتر و یا گزارش حادثه برتر و امثال آن ها به خوبی انجام نگردند که ستاد می تواند این فعالیتها را به خوبی انجام دهد.

 

جمع بندی و پیشنهاد:

علی رغم این که این شرایط معایبی نیز دارد، لیکن لازم است با رفع آنها از وضعیت موجود استفاده بهینه گردد و به همین منظور پیشنهاد می گردد:

1-  با الزامی کردن جلسات ماهانه و یا دوره ای وحدت رویه، نه تنها برای همکاران مرکز استان،‌ بلکه برای سایر شهرستان ها نیز می توان فرصت بیشتری برای همفکری ایجاد نمود.

2-  هرچه زودتر شرح وظایف همکاران ستاد و صف منفک گردد و امور هر شهرستان به اداره همان شهرستان واگذار گردد و ادارات ستادی صرفاً به بحث هماهنگی،‌ خود ارزیابی،‌ مباحث آماری، پاسخگویی به فعالیتهای بین بخشی و فرابخشی، مباحث ارتقای همکاران (مانند بازرس کار برتر و گزارش حادثه برتر و ...)، اداره ی دبیرخانه های سخت و زیان آور،‌ کمیته تأیید صلاحیت شرکتهای خدماتی و ... بپردازند که این مسئله مستلزم تغییر برخی شاخص های کمی ارزیابی عملکرد نیز می باشد و به جای آن باید شاخصهای کیفی نیز به ارزیابی ها افزوده و بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد.

3-  نرم افزار بازرسی امکان ثبت اطلاعات مربوط به بازرسی در حوزه ی استانی را فراهم سازد و از این که ورود اطلاعات در حوزه ستاد باعث حذف اطلاعات شهرستانهای دیگر گردد و یا این که اطلاعات یک کارگاه به صورت غیرمتمرکز در چند کد ثبت گردد به لحاظ فنی میسر نباشد.