11 اردیبهشت روز کارگر است و من این روز را به تمامی کارگران و زحمت کشان عرصه ی کار و تلاش و تولید تبریک می گویم، تعیین یک روز به عنوان روز کارگر نه برای این است که در بقیه روزها به یادش نباشیم، بلکه به این دلیل است که در این روز فراموشی یک ساله را فراموش کنیم و در خصوص کارهایی که در تکریم او انجام داده یا نداده ایم بیندیشیم و برای جبران کوتاهی ها تجدید نظر و برنامه ریزی داشته باشیم.

کار و کارگر از نگاه اسلام بسیار مأجور و مقدس است، برترین خلق خدا، پیامبر اکرم صلوات الله علیه، دستان پینه بسته اش را بوسید، و سال ها از این تکریم گذشت تا متفکران غربی در علم مدیریت، تازه به اینجا رسیدند که کارگر بالاترین سرمایه در هر کارگاهی است و بین این نگاه تا نگاه عالیه اسلام همچنان چقدر تفاوت زیاد است، احادیث و روایاتی که در زمینه ی تکریم کارگر وجود دارد، بسیار زیاد است که به ذکر چند مورد از آن ها بسنده می کنم:

رسول‌خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله : مَن ظَلَمَ أجِیراً أجْرَهُ أحبَطَ اللهُ عَمَلَهُ وحَرَّمَ عَلَیهِ رِیحَ الجَنَّةِ، وإنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِن مَسِیرَةِ خَمْسِمِئَةِ عامٍ.  (من لا یحضره الفقیه، ‌ج 4، ص 12)

 

کسی که مزد کارگری را کم دهد، خداوند عملش را باطل گرداند و بوی بهشت را که از مسافت پانصد ساله به مشام می‌رسد، بر وی حرام کند.     

پیامبر صلی الله علیه و آله : ظُلمُ الأجیرِ أجرَهُ مِنَ الکَبائِرِ ؛ (بحار الأنوار ، ج 103 ص 170)

ظلم در پرداخت مزد کارگر ، از گناهان بزرگ است . 

 امام على علیه السلام : نَهى [رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله] أن یُستَعمَلَ أجیرٌ حَتّى یُعلَمَ ما اُجرَتُهُ ؛ (من لایحضره الفقیه، ج4، ص10)

پیامبر خدا از به کار گرفتن کارگر ، پیش از تعیین مزدش نهى فرمود .  

امام صادق علیه السلام : أعطِهِم اُجورَهُم قَبلَ أن یَجِفَّ عَرَقُهُم ؛ (الکافى ، ج5، ص289)

پیش از آن که عرق آنان(کارگران) خشک شود ، مزدشان را بپرداز .

مَرَّ شَیخٌ مَکفُوفٌ کَبیرٌ یَسألُ . فَقالَ أمیرُالمُؤمِنینَ : ما هذا؟ فقالُوا : یا أمیرَالمُؤمِنینَ! نَصرانیٌّ . فَقالَ : استَعمَلتُمُوهُ حَتّى إذا کَبُرَ و عَجَزَ مَنَعتُمُوهُ ، أنفِقُوا عَلَیهِ مِن بَیتِ المالِ ؛  (وسائل الشیعه ، ج15، ص66)

پیر مرد فرتوت و نابینایى ، در حال گدایى ، بر امیرمؤمنان گذشت .امام فرمود : «این مرد کیست و چرا گدایى مى کند؟» جواب گفتند : «نصرانى است» . امام فرمود : «تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد ، از تأمین روزى وى دریغ مى ورزید ؟ از بیت المال زندگى او را تأمین کنید» .